Όλοι θυμωμένοι με όλους; Θυμός πάντα και παντού; Η πρώτη αντίδραση σε οποιοδήποτε ερέθισμα; Ζούμε πράγματι μια εποχή μόνιμου Θυμού; Κι αν ναι, τι τον προκαλεί;
Έχετε κι εσείς συχνά την αίσθηση ότι το 24ώρο δεν σας φτάνει; Δεν θα ήταν ωραίο να μπορούμε κάποιες μέρες να επιμηκύνουμε την διάρκειά του; Αυτό όμως δυστυχώς δεν γίνεται. Κι αυτό είναι το κακό νέο. Υπάρχει όμως και καλό νέο. Δεν μπορούμε να μεγαλώσουμε την ημέρα μας, μπορούμε όμως να έχουμε καλύτερο έλεγχο σε αυτό που ονομάζουμε εγκεφαλικό χρόνο ή αλλιώς ψυχολογική ώρα.
Η Ψυχοθεραπεία εξαρτάται από τον ασθενή και τον βαθμό ενεργής συμμετοχής του σε αυτήν. Βασικός όμως παράγοντας για κάθε Ψυχοθεραπεία είναι η αποτελεσματικότητα του Ψυχοθεραπευτή. Ανεξάρτητα από το είδος της Ψυχοθεραπείας (ψυχαναλυτική, γνωσιακή, συστημική) , η θεραπευτική αποτελεσματικότητα συνδέεται και εξαρτάται από την ποιότητα της σχέσης ασθενούς και θεραπευτή, αυτό που εμείς ονομάζουμε επίτευξη θεραπευτικής συμμαχίας. Οι προϋποθέσεις ύπαρξης της αποτελεσματικότητας αυτής έχουν πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και ο βαθμός απόδοσης σε αυτά, κρίνει κατά μεγάλο βαθμό την επιτυχή διαδρομή της, εάν και εφόσον θεωρήσουμε ότι συμβαίνει σε ασθενή με σημαντική ενεργή εμπλοκή στην διαδικασία.
Όλοι μας συμμετέχουμε εύκολα σε κάποιες συζητήσεις , και δύσκολα σε κάποιες άλλες. Αυτό συμβαίνει κυρίως γιατί κάποιες συζητήσεις μας κάνουν να αισθανόμαστε άβολα. Αυτό οφείλεται κυρίως σε ένα ψυχολογικό δίλλημα που αντιμετωπίζει κάθε άνθρωπος εισερχόμενος σε μια δυσάρεστη συζήτηση (Emma Levine, University of Chicago 2019) : θέλει να είναι καλός άνθρωπος αλλά ταυτόχρονα θέλει να υποστηρίξει την άποψη του. Θέλει να είναι ευγενικός αλλά ταυτόχρονα δεν θα συμφωνήσει με κάτι που του φαίνεται άδικο. Αυτή η σύγκρουση μπορεί να έχει έναν μόνο νικητή κάθε φορά, για αυτό και ο ασφαλέστερος δρόμος για τον καθένα μας, είναι η αποφυγή της δυσάρεστης συζήτησης.
Τι κάνει πραγματικά έναν άνθρωπο ικανό επαγγελματία; Και τι φέρνει την επαγγελματική επιτυχία;
Οι πετυχημένοι διευθυντές, μάνατζερ και οι CEO μεγάλων εταιριών με πετυχημένα brands έχουν μια κοινή αλλά πολύ βασική ικανότητα: Ξέρουν να εντοπίζουν τα δυνατά σημεία των συνεργατών τους και κατά επέκταση των υπαλλήλων τους, και να τα αξιοποιούν στο έπακρο.
Πολύ συχνά , ακόμα και σε παρέες φίλων, με ρωτάνε ποιόν θεωρώ εγώ καλό Ψυχοθεραπευτή. Αυτό δεν μπορεί φυσικά να απαντηθεί απλά και μονοδιάστατα. Πολύ γενικά, προσωπικά πιστεύω, ότι καλός Ψυχοθεραπευτής είναι ο αποτελεσματικός Ψυχοθεραπευτής. Πως μπορεί όμως ένας επαγγελματίας να είναι καλός κι αποτελεσματικός στον ίδιο βαθμό σε τόσο διαφορετικές και ιδιαίτερες περιπτώσεις; Κατά την γνώμη μου με έναν απλό τρόπο, μένοντας πιστός στην αμφιβολία του, και στην διαρκή αναζήτηση του καλύτερου για τον κάθε ασθενή του.